DEVAM: 5. İkindi
Namazının Vakti
حَدَّثَنَا
الْقَعْنَبِيُّ
عَنْ مَالِكٍ عَنْ
زَيْدِ بْنِ
أَسْلَمَ
عَنْ
الْقَعْقَاعِ
بْنِ حَكِيمٍ
عَنْ أَبِي
يُونُسَ
مَوْلَى
عَائِشَةَ
رَضِيَ
اللَّهُ
عَنْهَا أَنَّهُ
قَالَ
أَمَرَتْنِي
عَائِشَةُ
أَنْ أَكْتُبَ
لَهَا
مُصْحَفًا
وَقَالَتْ
إِذَا بَلَغْتَ
هَذِهِ
الْآيَةَ
فَآذِنِّي
حَافِظُوا
عَلَى
الصَّلَوَاتِ
وَالصَّلَاةِ
الْوُسْطَى
فَلَمَّا
بَلَغْتُهَا
آذَنْتُهَا فَأَمْلَتْ
عَلَيَّ
حَافِظُوا
عَلَى الصَّلَوَاتِ
وَالصَّلَاةِ
الْوُسْطَى
وَصَلَاةِ
الْعَصْرِ
وَقُومُوا
لِلَّهِ
قَانِتِينَ
ثُمَّ
قَالَتْ عَائِشَةُ
سَمِعْتُهَا
مِنْ رَسُولِ
اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
Aişe (r.anha)'nın
azatlısı Ebu Yunus şöyle demiştir: Aişe (r.anha) kendisi için bir mushaf
yazmamı emretti ve, "Namazlara ve orta namazına devam edin"[Bakara
238] ayetine gelince bana haber ver'' dedi. Ben de o ayete varınca kendisine
haber verdim. Bana o ayeti "Namazlara, orta namazına ve ikindi namazına
devam edin, Allah için tevazu halinde namaz kılın" şeklinde yazdırdı.
Sonra da: "Ben bunu Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den
duydum" dedi.
Diğer tahric: Müslim,
Mesacid; Nesai, salat; Vesaya; Tirmizî, tefsirü sûre; Muvatta, cemaa; Ahmed b. Hanbel, VI 73, 178.
AÇIKLAMA: Hz. Aişe'nin Bakara Suresi'nin 238. ayeti
kerimesini mütevatir rivayetlerin hilafına "El-Vusta" kelimesinden
sonra, "Salatu'l-Asr" lafzını illave ederek yazdırması, orta
namazının ikindi namazı olmadığını gösterir. Çünkü atıf muğayereti gerektirir.
Yani matufla matufun aleyhin ayrı ayrı şeyler olması gerekir.
Bu
iki tabir (salatü'l-Vusta ve Salatü'l-Asr) arasındaki "vav"ı atıf
edatı değil de tefsir kabul etmek de mümkündür. Buna göre, orta namazından
maksadın, ikindi namazı olduğu manası çıkar, böylece önceki hadisle bu hadis
arasında ihtilaf kalmamış olur.
Yukarıda
da işaret edildiği gibi Hz. Aişe'in yazdırdığı bu şekil şazdır. Bu bakımdan
itibar edilmez. Hz. Aişe (r.anha)'nın bunu, tefsir maksadı ile yazdırmış olması
ihtimali olduğu gibi neshedilmiş olması da muhtemeldir.
Bu
hadisin bab ile alakası, ikindiyi muhafazayı emretmenin, onun belli bir
vaktinin olmasını gerektirmesi yönündendir.